حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

افزونه جلالی را نصب کنید. Tuesday, 1 October , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 1159 تعداد دیدگاهها : 0×
سازماندهی معلمان ابتدایی: گامی به سوی عدالت آموزشی
۰۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴
شناسه : 5068
2
رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا؛ عشوری به اقدامات جدید برای سازماندهی معلمان ابتدایی اشاره کرد که به ارتقای کیفیت آموزش کمک خواهد کرد.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش خبرنگار گیل رسا از صومعه سرا، مهدی عشوری در نشست خبری با اصحاب رسانه این شهرستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایف آموزش و پرورش، برقراری عدالت آموزشی است. این نهاد مقدس نه تنها باید تجهیزات لازم را فراهم آورد، بلکه باید معلمان را نیز به‌گونه‌ای توانمند سازد که بتوانند به درستی و با شایستگی، آینده‌سازان کشور و شهرستان را پرورش دهند.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا افزود: در هفته سوم مهر سال گذشته، نظام آموزشی با چالشی جدی مواجه شد،  کلاس‌های خالی به معضلی بزرگ تبدیل گردید و دانش آموزان  با دو هزار ساعت کلاس خالی مواجه شدند. این وضعیت نارضایتی گسترده‌ای را در میان اولیا و دانش‌آموزان ایجاد کرد.

 

وی گفت: این بحران نه تنها ناشی از کمبود نیرو در سطح کشور بود، بلکه در شهرستان‌ مضاعف و به‌ویژه در گیلان شدت بیشتری یافت. در برخی از بخش‌ها، اگر تدبیر مناسب در زمینه نقل و انتقالات و بازنشستگی همکاران انجام می شد می‌توانست نتایج بهتری به همراه داشته باشد.

 

عشوری با بیان اینکه تعداد زیادی از همکاران به دلایل مختلف به مناطق دیگر منتقل شدند و این امر بر کمبود معلمین افزود،  تصریح کرد: با این حال، تلاش‌هایی برای جبران این کمبود صورت گرفت؛ رایزنی با همکاران شاغل و استفاده از نیروهای بازنشسته از جمله اقداماتی بود که انجام شد. در نهایت، حدود ۷۰ بازنشسته برای تدریس همکاری کردند و کلاس‌های درس آذرماه تکمیل گردید.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا بیان کرد: با تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران، هرچند با تأخیر، این بحران سپری گردید و خواسته‌ها و انتقادات بیان شد که باید دست شهرستان گرفته می‌شد تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

 

سازماندهی معلمان ابتدایی: گامی به سوی عدالت آموزشی

 

وی با اشاره به اینکه در طول یک دهه گذشته، شهرستان ما با چالشی جدی در زمینه سازماندهی معلمان مقطع ابتدایی روبرو بوده است اظهار کرد: این وضعیت، به‌ویژه در حوزه آموزش و پرورش، به عنوان یک فاجعه تلقی می‌شود.

 

عشوری افزود: طبق قوانین موجود، سازماندهی معلمان ابتدایی باید هر سه سال یک‌بار انجام شود تا عدالت آموزشی برقرار گردد. اما متأسفانه، این مهم در سال‌های گذشته محقق نشد و به تبع آن، نابرابری‌هایی در دسترسی به آموزش باکیفیت ایجاد گردید.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا گفت: امسال، با عزم و اراده‌ای جدی، در بخش ابتدایی اقداماتی اساسی را آغاز کردیم. ابتدا امتیازبندی آموزگاران را به‌عنوان مرحله نخست این فرآیند اجرایی نمودیم و سپس سازماندهی معلمان را رقم زدیم. این اقدامات نه تنها به ارتقای کیفیت آموزش کمک خواهد کرد بلکه زمینه‌ساز برقراری عدالت آموزشی در شهرستان ما خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: به امید آنکه با استمرار این تلاش‌ها، آینده‌ای روشن‌تر برای دانش‌آموزانمان رقم بزنیم و گام‌هایی مؤثر در راستای بهبود سیستم آموزشی برداریم.

 

عشوری بیان کرد: سال گذشته، در بخش ابتدایی، پنج کلاس خالی داشتیم؛ اما امسال خوشبختانه هیچ کلاسی در این مقطع خالی نیست و تمامی دانش‌آموزان با تأمین معلم مناسب، تحت پوشش قرار گرفته‌اند.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا خاطرنشان کرد: در زمینه نقل و انتقالات، با هماهنگی‌هایی که با استان انجام دادیم، توانستیم نیروهای بیشتری را برای شهرستان جذب کنیم و در این راستا به موفقیت‌های خوبی دست یافتیم.

سازماندهی کلاس‌ها در مقاطع تحصیلی

وی اظهار کرد: در مقطع متوسطه اول، ما با چالشی مواجه هستیم که شامل حدود ۱۸۰ ساعت کلاس خالی می‌شود. این ساعات خالی در قالب اضافه‌کار و غیرموظف سازماندهی شده و با همکاران محترم در این زمینه گفت‌وگوهایی صورت گرفته است تا بتوانیم این کلاس‌های خالی را پر کنیم.

 

عشوری افزود: در مقطع متوسطه دوم، تعداد کلاس‌های خالی به ۱۷۰ ساعت می‌رسد که پیش‌بینی می‌شود این ساعات در هفته دوم مهرماه تکمیل شود. این موضوع نشان‌دهنده‌ی تلاش مستمر ما برای بهینه‌سازی زمان‌های آموزشی و استفاده بهینه از منابع انسانی موجود است.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا با بیان اینکه سازماندهی معلمان در شهرستان یک ریسک محسوب می‌شود که امسال با هدف بهبود کیفیت آموزشی و بهره‌وری بیشتر انجام شد گفت: در این راستا، تمامی گروه‌های درسی تخصصی سازماندهی شده و پس از آن، ساعاتی که از آن‌ها اضافه آمده بود و باید پر می شد،  در گروه های درسی که نزدیک به آن گروه درسی بود از آن به عنوان ساعت تکمیل کننده به همکار دادیم.

 

وی تصریح کرد: این اقدام نه تنها موجب افزایش کارایی آموزشی خواهد شد، بلکه به همکاران نیز این امکان را می‌دهد که با توجه به تخصص خود، در گروه‌های درسی نزدیک به خود فعالیت کنند. با امید به اینکه این تدابیر مؤثر واقع شوند و بتوانیم محیطی پویا و آموزنده برای دانش‌آموزان فراهم کنیم.

 

عشوری خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی اخیر، فعالیت‌های پرورشی متنوعی در مدارس برگزار شد که هدف آن‌ها تقویت روحیه دینی و اجتماعی دانش‌آموزان بود.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا اظهار کرد: اجلاسیه نماز دانش‌آموزی شهرستانی با حضور ۶۰۰ دانش‌آموز برگزار شد،  این اجلاس به منظور تعمیق پیوند نماز با خانه، مدرسه و مسجد برگزار گردید و در آن از دانش‌آموزان و مربیان فعال در اقامه نماز تقدیر به عمل آمد.

 

وی افزود: تعداد ۱۲۰ اردو برای دانش‌آموزان برنامه‌ریزی و اجرا شد که بیش از ۵ هزار نفر در این اردوها شرکت کردند. این اردوها فرصتی برای تقویت ارتباطات اجتماعی و فرهنگی بین دانش‌آموزان فراهم آورد.

 

عشوری گفت: در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، برنامه‌های آموزشی و فرهنگی متعددی اجرا شد. همچنین، طرح «قاضی در مدرسه» اجرایی شد و قاضی در مدارس حضور یافت تا به آموزش مسائل حقوقی و اخلاقی بپردازد.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا تصریح کرد: در بخش پشتیبانی و در واحد تعاون حدود ۶ میلیارد تومان تسهیلات جذب کردیم و به صورت تسهیلات به شاغلین اداره آموزش و پرورش پرداخت شد.

 

وی با بیان اینکه در سال تحصیلی جاری، با هدف بهبود شرایط آموزشی و رفاهی مدارس، اقدامات قابل توجهی انجام شده است خاطرنشان کرد: ۴۵۰ میلیون تومان سرانه برای مدارس واریز گردید که به عنوان یک سرمایه‌گذاری اساسی در راستای ارتقاء کیفیت آموزش در نظر گرفته شده است اگر چه تعداد مدارس زیاد و این سرانه کم بوده است.

 

درآمدزایی 25 میلیاردریالی آموزش و پرورش صومعه سرا

عشوری با اشاره به اینکه 2 میلیارد و 200 میلیون تومان در سال تحصیلی که گذشت درآمدزایی داشتیم اظهارکرد: برای ارتقاء زیرساخت‌های آموزشی، ۱۸۰ میلیون تومان برای نوسازی دوربین‌های اداره و مدارس هزینه شد. این اقدام به منظور افزایش امنیت و نظارت بر فرآیندهای آموزشی انجام گرفت. همچنین، ۱۵۰ صندلی دانش‌آموزی تهیه شد تا فضای آموزشی مناسب‌تری برای یادگیری فراهم گردد.

 

وی بیان کرد: در راستای تجهیز هنرستان شهید کلانتری، جعبه ابزار، تجهیزات و تراکتور خریداری شد که نشان‌دهنده توجه به آموزش فنی و حرفه‌ای است. همچنین، ۳۰ صندلی برای همکاران نیز تهیه گردید تا شرایط کار برای معلمان نیز بهبود یابد.

 

رئیس آموزش و پرورش صومعه سرا خاطرنشان کرد: این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی در جهت ارتقاء کیفیت آموزش و فراهم آوردن امکانات بهتر برای دانش‌آموزان و معلمان است. با ادامه این روند، امید است که بتوانیم به اهداف بلندمدت آموزشی کشور دست یابیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.